.
Some people see big
pictures (forests) and others see details (trees) ဒီစာသားေလးကုိဖတ္မိေတာ႕ စာေရးသူ
" ေရးဒါလီယုိ - Ray Dalio" ကို မခ်ီးက်ဴးပဲမေနႏုိင္ပါ။ သူဟာ ငယ္စဥ္အခါက အင္မတန္ဆင္းရဲခဲ႕သေလာက္
ေနာက္ပိုင္း ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈ စေတာ႕ရွယ္ယာေတြကိုစီမံခန္႕ခြဲတဲ႕ကုမၸဏီေထာင္ျပီး ကမၻာေက်ာ္ေအာင္လုပ္ျပႏုိင္ခဲ႕တယ္။
သူေရးခဲ႕တဲ႕ Principles_Life and Work စာအုပ္ဟာ ကမၻာ႕အခ်မ္းသာဆံုးသူေ႒းဘီလ္ဂိတ္က အမွာစကားေရးေပးရတဲ႕အထိေက်ာ္ၾကားေပါက္ေျမာက္ခဲ႕တယ္။
.
.
ဓါတ္ပံုတစ္ပံု၊ အလွရႈခင္းတစ္ကြက္၊ ျမင္ကြင္းတစ္ခုကိုျမင္တဲ႕အခါ ၾကည္႕သူေပၚမူတည္ျပီး အဓိပၸာယ္ဖြင္႕ဆိုခ်က္ေတြက မတူညီႏုိင္ပါဘူး။ ဒီၾကားထဲမွာ ၾကည္႕သူရဲ႕မ်က္စိကအေဝးမႈန္ေနသလား? မွန္ဘီလူးနဲ႕ၾကည္႕ေနတာလား? စသျဖင္႕ ကြဲျပားႏုိင္တဲ႕အတြက္ ေပးႏုိင္မယ္႕ရသ နဲ႕ အေတြးအျမင္ေတြက အတိမ္အနက္ကြာျခားႏုိင္ပါေသးတယ္။
.
.
.
ဒီေနရာမွာ အေနာက္ႏုိင္ငံကေျပာတဲ႕ ပံုရိပ္ၾကီး - Big Pictures ဆိုတာက "အရာအားလံုးကုိျခံဳငံုမိျပီး အုပ္မိခ်ဳပ္မိေအာင္ ျမင္လိုက္တဲ႕အသိတရား" ကုိ ဆုိလိုတာပါ။ ဒါေၾကာင္႕ ဒီေနရာမွာသူေျပာေပးခ်င္တဲ႕သတင္းစကားက မိတ္ေဆြဟာ သစ္ပင္ - Trees ေတြကိုပဲျမင္ေနတဲ႕သာမန္လူလား? သစ္ပင္ေတြရဲ႕အေသးစိတ္အပိုင္းေတြအပါအဝင္ သစ္ေတာအုပ္ၾကီးနဲ႕သူ႕ပတ္ဝန္းက်င္ေတြကိုပါထည္႕ေတြးျပီး လႊမ္းျခံဳသိျမင္ျပီး ေရွ႕ဆက္လုပ္ရမယ္႕ကိစၥရပ္ေတြကို ပန္းခ်ီကားတစ္ခ်ပ္ကဲ႕သို႕ရႈျမင္ႏုိင္သူလား? ဆိုတာ ေမးခြန္းထုတ္ရမယ္႕အေျခအေနျဖစ္ပါတယ္။
.
.
ဒီလို စီးပြားေရးသမားရဲ႕စကားကုိ ကြ်န္ေတာ္တို႕အျမဲအေလးထားတဲ႕ ကေလးသူငယ္ပညာေရးက႑မွာထည္႕သြင္းစဥ္းစားၾကည္႕တဲ႕အခါ အုပ္ခ်ဳပ္သူအဆင္႕ဆင္႕က ေတာအုပ္ကိုမျမင္ပဲ အေသးစိတ္ျပသနာေတြျဖစ္တဲ႕ သစ္ပင္ေတြအမ်ားၾကီးကုိသာအာရံုစိုက္ေနတာသတိထားမိလာတယ္။ ဘာစံနစ္၊ ညာစံနစ္ဆုိတာ အသာထားဦး . . အလြတ္က်က္ပညာေရးကိုအျမစ္တြယ္ေနတဲ႕ ေသာင္းေျခာက္ေထာင္ျပသနာေတြမွာျငိတြယ္ရင္း ဥပေဒသစ္လည္းမျပဳရဲ ရွိျပီးသားဥပေဒေတြကိုလည္းမျပင္ရဲ နဲ႕ မျပဳ-မျပင္ေနႏုိင္လြန္းၾကတယ္။
.
.
ဓါတ္ပံုတစ္ပံု၊ အလွရႈခင္းတစ္ကြက္၊ ျမင္ကြင္းတစ္ခုကိုျမင္တဲ႕အခါ ၾကည္႕သူေပၚမူတည္ျပီး အဓိပၸာယ္ဖြင္႕ဆိုခ်က္ေတြက မတူညီႏုိင္ပါဘူး။ ဒီၾကားထဲမွာ ၾကည္႕သူရဲ႕မ်က္စိကအေဝးမႈန္ေနသလား? မွန္ဘီလူးနဲ႕ၾကည္႕ေနတာလား? စသျဖင္႕ ကြဲျပားႏုိင္တဲ႕အတြက္ ေပးႏုိင္မယ္႕ရသ နဲ႕ အေတြးအျမင္ေတြက အတိမ္အနက္ကြာျခားႏုိင္ပါေသးတယ္။
.
.
.
ဒီေနရာမွာ အေနာက္ႏုိင္ငံကေျပာတဲ႕ ပံုရိပ္ၾကီး - Big Pictures ဆိုတာက "အရာအားလံုးကုိျခံဳငံုမိျပီး အုပ္မိခ်ဳပ္မိေအာင္ ျမင္လိုက္တဲ႕အသိတရား" ကုိ ဆုိလိုတာပါ။ ဒါေၾကာင္႕ ဒီေနရာမွာသူေျပာေပးခ်င္တဲ႕သတင္းစကားက မိတ္ေဆြဟာ သစ္ပင္ - Trees ေတြကိုပဲျမင္ေနတဲ႕သာမန္လူလား? သစ္ပင္ေတြရဲ႕အေသးစိတ္အပိုင္းေတြအပါအဝင္ သစ္ေတာအုပ္ၾကီးနဲ႕သူ႕ပတ္ဝန္းက်င္ေတြကိုပါထည္႕ေတြးျပီး လႊမ္းျခံဳသိျမင္ျပီး ေရွ႕ဆက္လုပ္ရမယ္႕ကိစၥရပ္ေတြကို ပန္းခ်ီကားတစ္ခ်ပ္ကဲ႕သို႕ရႈျမင္ႏုိင္သူလား? ဆိုတာ ေမးခြန္းထုတ္ရမယ္႕အေျခအေနျဖစ္ပါတယ္။
.
.
ဒီလို စီးပြားေရးသမားရဲ႕စကားကုိ ကြ်န္ေတာ္တို႕အျမဲအေလးထားတဲ႕ ကေလးသူငယ္ပညာေရးက႑မွာထည္႕သြင္းစဥ္းစားၾကည္႕တဲ႕အခါ အုပ္ခ်ဳပ္သူအဆင္႕ဆင္႕က ေတာအုပ္ကိုမျမင္ပဲ အေသးစိတ္ျပသနာေတြျဖစ္တဲ႕ သစ္ပင္ေတြအမ်ားၾကီးကုိသာအာရံုစိုက္ေနတာသတိထားမိလာတယ္။ ဘာစံနစ္၊ ညာစံနစ္ဆုိတာ အသာထားဦး . . အလြတ္က်က္ပညာေရးကိုအျမစ္တြယ္ေနတဲ႕ ေသာင္းေျခာက္ေထာင္ျပသနာေတြမွာျငိတြယ္ရင္း ဥပေဒသစ္လည္းမျပဳရဲ ရွိျပီးသားဥပေဒေတြကိုလည္းမျပင္ရဲ နဲ႕ မျပဳ-မျပင္ေနႏုိင္လြန္းၾကတယ္။