ေရြးခ်ယ္စရာ အေမရိကားအလုပ္ဗီဆာ

My Blog List

Friday, February 6, 2015

နယ္ရီယုိ ၊ NUMMI နဲ႕ Lean Manufacturing

ေဆာင္းပါးရွင္ - ကိုညီညီ ( ေတာင္ၾကီး )
          လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္တစ္ေယာက္က သူဟာ အရင္အလုပ္မွာ အင္ဂ်င္နီယားရင္းတကၠနစ္ရွင္ ရာထူးကေန အလုပ္ေျပာင္းလာတယ္လို႕ ေျပာတယ္။ အဲဒီအလုပ္က လူေတြကုိ ေဆးကုေပးတဲ႕ Medical Devices ကုမၸဏီျဖစ္လုိ႕ အစစအရာရာ မွတ္ေရးမွတ္တာေတြနဲ႕ စည္ကမ္းစံနစ္ရွိရွိ လုပ္ေပမယ္႕ ကုမၸဏီက ေသးေသးေလးပါ။ တစ္ရက္က်ေတာ႕ သူေ႒း နဲ႕ အုပ္ခ်ဳပ္သူထဲက သူတို႕အနီးက တိုယိုတာစက္ရံုကို လွည္႕လည္ၾကည္႕ရႈေလ႕လာခြင္႕-Tour ေတာင္းဆုိတဲ႕အခါ ခြင္႕ျပဳခ်က္ရခဲ႕တယ္။

          အေမရိကန္ႏိုင္ငံ ဆန္ဖရန္စစၥကို ပင္လယ္ေအာ္ေဒသမွာ ျမန္မာေတြအေနမ်ားတဲ႕ ဖရီေမာင္႕-Fremont ျမိဳ႕ ဆုိရင္ မသိသူရွားလွပါတယ္။ တျခားတစ္ဖက္မွာ နည္းပညာရပ္ဝန္း ဆီလီကြန္ေတာင္ၾကား - Silicon Valley တည္ရွိရာ ျမိဳ႕ေတာ္ ဆန္ဟုိေဆး-San Jose နဲ႕ လည္း မနီးမေဝးပါ။

          တုိယုိတာစက္ရံုက အဲဒီ (၂) ျမိဳ႕အလယ္က မယ္႕လ္ပီးတပ္စ္-Milpitas ျမိဳ႕အနီးက အေဝးေျပးလမ္းေဘးမွာ အရွည္ၾကီး လဲေလ်ာင္း တည္ေဆာက္ထားတာပါ။ ျမန္မာေတြအေနမ်ားတဲ႕ျမိဳ႕ေတြျဖစ္လို႕ ျမန္မာစာဖတ္သူေတြရဲ႕ မ်က္စိ နဲ႕ နားထဲမွာ ရင္းႏွီးေနေစခ်င္တဲ႕ ေစတနာနဲ႕ ျမိဳ႕နာမည္ေတြကုိ ျမန္မာလို ေရးျပျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။
          သူ႕နာမည္က “နယ္ရီယုိ”  လို႕ေခၚပါတယ္။ ဖိလစ္ပီးႏုိးလူမ်ိဳး တစ္ေယာက္ပါ။ ဆက္ဆံေရး ေဖာ္ေရြျပီး ဘာမဆုို သူသိခ်င္တယ္။ ဘယ္ကိစၥမဆုိ စူးစမ္းခ်င္သေလာက္ စကားလည္း ေတာ္ေတာ္မ်ားတယ္။ အေမရိကားေရာက္တာ ႏွစ္ (၂ဝ) ေက်ာ္ ရွိေနျပီး အခု ကြ်န္ေတာ႕အလုပ္ကိုေရာက္လာတာ လပိုင္းပဲ ရွိပါေသးတယ္။ သူကလည္း အသစ္အေနနဲ႕ သင္ယူေနတဲ႕အခ်ိန္ ကြ်န္ေတာ္က ညပိုင္းကေန မနက္ပိုင္း Q.C အျဖစ္ ျပန္ေျပာင္းလာတဲ႕အခ်ိန္မွာ အတူတူ အလုပ္လုပ္ရင္း အဖဲြ႕က်ေနတယ္လို႕ ေျပာလို႕ရပါတယ္။

          သူဟာ အသံုးလုိတဲ႕ ပစၥည္းေတြဆုိ သူ႕အလုပ္ခံုနားမွာ အကုန္ယူထားခ်င္တယ္။ တစ္ခုခုဆုိရင္လည္း အခ်ိန္ျဖဳန္းတာ မၾကိဳက္သူပါ။ သူ႕ေဘးမွာအလုပ္လုပ္သူက ဖိလစ္ပီးႏုိးမ ျဖစ္ေနျပန္ေတာ႕ တတြတ္တြတ္နဲ႕႔ ေျပာေနလိုက္တဲ႕စကား နားကုိညည္းေနတာပါပဲ။ တစ္ခါကဆုိ အလုပ္ကေခါင္းေဆာင္ကို ဒါဒီလိုလုပ္ပါလား၊ ဟုိနည္းလမ္းက ပိုေကာင္းတယ္ စသျဖင္႕ ဆရာလုပ္ေနတတ္တာ ျမင္ဖူးပါတယ္။

          ဒီေန႕မွ သူ႕ဇာတ္ေၾကာင္း နည္းနည္းေျပာျပလို႕ သူဟာ အလုပ္အစံုလုပ္ဖူးတယ္ဆုိတာ သိရတယ္။ ၾကီးၾကပ္ေရးမွဴး-Supervisor ၊ စက္ျပင္ဆရာ-Technician ၊ အရည္အေသြးစစ္ေဆးသူ-Q.C (Quality Control Specialist)၊ ျပန္သိမ္းပစၥည္းမ်ား စစ္ေဆးသူ-Product Recall Inspector ၊ ကုန္ပစၥည္းတပ္ဆင္သူ-Product Builder ၊ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈွထိန္းသိမ္းသူ-Product Control စသျဖင္႕ စံုလို႕ပါပဲ။

          သူဟာ ၈ စပ္က ဂ်င္ဂ်င္လည္ ျဖစ္ေနျပီး အလုပ္ပတ္ေျပာင္းေနတာ အၾကိမ္ (၁) ဒါဇင္ေလာက္ ရွိေနရံုမက သူ႕မွာ လုပ္ငန္းအေတြ႕အၾကံဳ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားရွိတယ္။ တိုယုိတာစက္ရံုအေၾကာင္း ျပန္ဆက္ရရင္ နယ္ရီယုိ နဲ႕ သူ႕သူေ႒း (ေဟာင္း) တုိ႕ NUMMI-New United Motor Manufacturing, Inc. စက္ရံုကို သြားလည္ခဲ႕တယ္။ စက္ရံုတာဝန္ရွိသူေတြ ရွင္းျပခ်က္မ်ားက စိတ္ဝင္စားစရာ ေကာင္းလွပါတယ္။

          NUMMI စက္ရံုဟာ အေမရိကန္ GM ဂ်င္နရယ္ေမာ္တာ နဲ႕ တုိယိုတာတုိ႕ (၁၉၈၄) ခုႏွစ္မွာ ပူးေပါင္းတည္ေဆာက္ခဲ႕တာျဖစ္ျပီး အေျခမလွလို႕ (၂ဝ၁ဝ) မွာ ပိတ္သိမ္းသြားရတယ္။ ဂ်ပန္ကားေလာကဟာ (၁၉၈ဝ)  ေနာက္ပုိင္း ျပိဳင္ဖက္ေတြရဲ႕ ေစ်းကြက္ထုိးေဖာက္မႈကို အလူးအလဲခံရတဲ႕အခိ်န္ကာလမွာ အေမရိကားကို ထုိးေဖာက္ဖုိ႕ ျပင္ဆင္ပါတယ္။ ဒါကေတာ႕ ေနာင္တစ္ခ်ိန္ ကားေလာကမွာ တုိယုိတာ ရဲ႕ လုပ္ငန္းေအာင္ျမင္မႈေသာ႕ခ်က္လို႕ ကင္ပြန္းတပ္ခံရမယ္႕ အေလအလြင္႕ေလွ်ာ႕ခ်ေရးကုန္ထုတ္လုပ္မႈ-Lean Manufacturing နည္းဗ်ဴဟာ နဲ႕ ကိုင္တြယ္စီမံဖို႕ ျဖစ္ပါတယ္။

          အဲဒီမွာ လိုက္လံရွင္းျပတဲ႕ တုိယိုတာစက္ရံုမွဴးထံကေန နယ္ရီယုိ အေတြးအၾကံအသစ္ေတြ အမ်ားၾကီးသင္ယူခဲ႕ရတယ္။ ကြ်န္ေတာ္ဖက္က နယ္ရီယို ျပန္ေျပာျပသေလာက္ မိနစ္ပိုင္းေလးမွာကို ထူးျခားမႈေတြ ေတြ႕သမ်ွ ျပန္လည္တင္ျပၾကည္႕ပါမယ္။

          တိုယိုတာဟာ အေမရိကန္ေျမမွာ ျပခန္း နဲ႕ ပါကင္ေလာ႕ေတြမွာ သူ႕ကားေတြ ပံုေနတာကို မၾကိဳက္လွပါဘူး။ အေၾကာင္းက သူ႕နယ္ေျမမဟုတ္တာရယ္၊ ေစ်းကြက္ျပိဳင္ဆိုင္မႈအရ ဆုိဒ္ၾကီးၾကီး ခပ္ျမင္႕ျမင္႕ အေမရိကန္ကားေတြကို ယွဥ္ျပိဳင္ဖို႕ အားယူေနရတာရယ္ ေၾကာင္႕ပါ။

          ဒါေၾကာင္႕ “အျမတ္အစြန္းမ်ားႏုိင္ဖို႕ အေလအလြင္႕ေလွ်ာ႕ခ်စို႕” ဆုိတဲ႕ စိတ္ကူးကို (၁၉၈၈) ဂ်ပန္သတင္းစာတစ္ေစာင္ရဲ႕ အာေဘာ္ကေန “Lean Principle” ဆိုတဲ႕ ေဆာင္းပါးအုိင္ဒီယာကို အသြင္ေျပာင္းျပီး TPS–Toyota Production System ကို အေမရိကန္ေျမမွာ စတင္က်င္႕သံုးခဲ႕တယ္။ ဒီကေန ေပါက္ထြက္သြားျပီး တစ္ျခား နာမည္ၾကီး ကုန္ထုတ္လုပ္သူေတြ လိုက္လံအတုယူရတဲ႕အထိ စံနမူနာျဖစ္ခဲ႕တယ္။

          Lean Manufacturing ရဲ႕ ပင္စည္သေဘာသဘာဝအရ ကုန္ပစၥည္းတပ္ဆင္ေနသူ-Assembler နားမွာ လုိအပ္တဲ႕ပစၥည္းအကုန္အစံု ရွိေနရမယ္။ လက္လွမ္းမီတဲ႕ေနရာမွာ အလြယ္တကူ ယူငင္သံုးစြဲႏိုင္ရမယ္။ ဒီလို ပစၥည္း-Parts ေတြကုိ လုိက္လံစုစည္း-Organize လုပ္ရတဲ႕အလုပ္ဟာ တပ္ဆင္သူရဲ႕ အလုပ္မဟုတ္ဘူး။

           “တပ္ဆင္သူရဲ႕ အဓိကတာဝန္ဟာ ကုန္ၾကမ္းကေန ကုန္ေခ်ာကို အျမန္ အသြင္ေျပာင္းေပးဖုိ႕ပဲ ျဖစ္တယ္”။ ဆိုလိုတာက တပ္ဆင္သူတစ္ေယာက္ဟာ ကုန္ၾကမ္း ကို သူ႕ရဲ႕လုပ္အားနဲ႕ ကုန္ေခ်ာအျဖစ္ကို ေျပာင္းျပီးသကာလ ဒီပစၥည္းကို ေရာင္းခ်လို႕ရပါျပီ။ အဲဒီလို ကူးေျပာင္းဖို႕ Conversion မျဖစ္လာပဲ ေနာက္က်ေနတာဟာ ျဖဳန္းတီးမႈျဖစ္တယ္လုိ႕ တုိယုိတာက ယူဆပါတယ္။ တိုယိုတာဟာ ဒါကိုေလွ်ာ႕ခ်ျပႏုိင္လို႕ GM လို အေမရိကန္ကားေတြ ေဒဝါလီခံရလုဆဲဆဲအခ်ိန္မွာ ေစ်းကြက္ေရာ အျမတ္အစြန္းပါ အသာစီးရယူႏိုင္ခဲ႕တယ္။

          NUMMI မွာ စက္ရံု စလည္ပတ္္ခါစ ကားအသစ္ မထုတ္လုပ္ႏိုင္ခဲ႕ဘူး။ အခက္အခဲအမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႕ လံုးခ်ာလိုက္ေနခဲ႕တယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာ အသြင္ကူးေျပာင္းျပီး ဂ်ပန္ႏိုင္ငံကေန Lean Principle အရ ကားဝယ္သူရွိမွ ကားတပ္ဆင္ပါတယ္။ ဒါဆုိ ဂိုေဒါင္ထဲ သိပ္ထားစရာ ပိုထုတ္ဖို႕မလုိေတာ႕ ေငြအရင္းအႏီွးျပဳန္းတီးမႈ သက္သာသြားပါတယ္။

          ေနာက္တစ္ခုက တပ္ဆင္တဲ႕ သက္ရွိလူသား၊ သက္မဲ႕ CNC လုပ္သား စက္ရုပ္ေမာင္းတံေတြလိုအပ္တဲ႕ ပစၥည္း အတုိအစေတြအားလံုးကို တစ္ေနရာတည္း စုစည္းေပးလိုက္တယ္။ ဒီေတာ႕ စီယာတုိင္တပ္သူက စီယာတုိင္တပ္၊ မွန္သမားကလည္း မွန္ကုိပဲတပ္၊ ေမာင္းတံေတြကလည္း ဂ်လိဂ်လိ နဲ႕ ကားတစ္စီးအစအဆံုး NUMMI မွာ တပ္ဆင္ဖုိ႕ အခ်ိန္ (၁) ရက္သာ လိုအပ္တဲ႕အထိ လုပ္ျပႏုိင္ခဲ႕တယ္။ အဲဒီကေနမွ အေမရိကန္ေျမေပၚမွာတပ္ဆင္သည္-Assembled in the U.S.A ဆိုတဲ႕ စာသားနဲ႕ အေမရိကန္ကားေတြအားလံုးကို စင္ေပၚကေန ကန္ခ်ႏိုင္ခဲ႕တယ္။

          ကားဝယ္ခ်င္သလား? လိုခ်င္တာကိုေျပာ - အေရာင္လား? အခင္းလား? တာယာလား? Alloy လား ? တစ္ရက္ပဲေစာင္႕ ေနာက္ေန႕မနက္ လူၾကီးမင္း လိုခ်င္တဲ႕ ကားရျပီဆိုေတာ႕ ဘယ္သူက မၾကိဳက္ပဲ ေနပါ႕မလဲ။

          တုိယုိတာက တစ္ခုအလုပ္လုပ္ခ်ိန္-Time Study ကိုလည္း တုိင္းတာပါတယ္။ ဥပမာ - တာယာတစ္လံုးတပ္ရင္ ဘယ္ေလာက္ၾကာမလဲ? အေရွ႕ဘန္ပါေဆးမႈတ္တာ အခ်ိန္ဘယ္ေလာက္ကုန္မလဲ? စတဲ႕ ကားတစ္စီးလံုးရဲ႕ အစိတ္အပိုင္းမွန္သမွ်တပ္ဆင္အခ်ိန္ေတြကို တုိင္းတာျပီး “အခ်ိန္ေလလြင္႕မႈ” ကုိ အျမတ္ေငြအျဖစ္ေျပာင္းလဲခဲ႕တယ္။

         ဥပမာ - ကား (၁) စီးတပ္ဆင္လို႕ အခိ်န္ (၁) နာရီစုမိရင္ ကားအစီး (၁ဝဝ) ဆိုရင္ (၄) ရက္ ပိုထြက္လာပါတယ္။ ဒီ (၄) ရက္ ကို နည္းပညာအားနဲ႕ အက်ိဳးရွိရွိအသံုးခ်ႏိုင္ခဲ႕လုိ႕ ရရွိတဲ႕ အျမတ္အစြန္းေတြေၾကာင္႕သာ တုိယိုတာဟာ ကားေလာက ထိပ္သီးျဖစ္လာခဲ႕တယ္။

         နယ္ရီယုိ နဲ႕ NUMMI ၊ NUMMI နဲ႕ Lean Manufacturing ၊ Lean Manufacturing နဲ႕ အေမရိကန္ကားေလာက စတဲ႕အဆက္အစပ္ေတြေၾကာင္႕သာ ဒီေဆာင္းပါးကို ေရးႏုိင္ခဲ႕တယ္ဆုိတာ ဝန္္ခံပါတယ္။ Lean Principle ကုိ အသံုးျပဳျပီး ေရႊျမန္မာမ်ား ျမန္မာႏိုင္ငံစီးပြားေရး တုိးတက္ေအာင္ လုပ္ႏုိင္ၾကပါေစ..။

koko2yeye@gmail.com
.
" နယ္ရီယုိ ၊ NUMMI နဲ႕ Lean Manufacturing "  စာမူသည္ ၂ဝ၁၅ ဂ်ဴလိုင္လ ( ၁၈ ) ရက္ေန႕၊ စေနေန႕ထုတ္ NetGuide နည္းပညာဂ်ာနယ္ အတြဲ ( ၃ ) ၊ အမွတ္ ( ၉၃ ) ၊ စာမ်က္ႏွာ ( ၅၁ ) တြင္ ေဖာ္ျပပါရွိသည္။



No comments: